Thursday, June 6, 2013

Rezeki itu Dia punya

Ainum, pinjam gambar!

Alhamdulillah wa syukurillah.

Antara perkara yang aku tertunggu-tunggu telah pun memunculkan diri.

Pertama:

'Dia' pulang. Tapi, aku tidak berpeluang untuk menatap 'dia'. Dapat bercakap pun dah ok walaupun sambil menangis. Aku tak kisah, demi kemaslahatan semua. Aku redha. Bukan rezeki aku untuk menatapnya. Mungkin, suatu hari nanti.

Kedua:

Aku berpeluang menatapnya. Dalam keadaan tangan yang terketar-ketar, jantung bagai nak terkeluar, aku berjaya menatapnya. Alhamdulillah. Tak terungkap. Aku berjaya membuat ibu dan ayah tersenyum bangga.

Cuti masih berbaki sebulan. Harus aku manfaatkannya. Menghabiskan cuti bersama keluarga sebelum kembali berjuang di medan ilmu. Aku tidak lagi aktif menghadiri pelbagai program sepanjang cuti ini walau banyak panggilan dari mereka, inginkan aku turut serta menghadirkan diri. Maaf.

Sepanjang semester 2, aku banyak mengabaikan pelajaran. Bukan aku ingin membuka aib diri. Moga ini menjadi pedoman diri. Begitu susah aku ingin menyusun jadual. Semuanya berterabur. Di mana sibuk menguruskan aktiviti, sibuk menyelesaikan assignment, aku rasa begitu berat. Akan aku simpan kata-kata Ustazah Azlina. Kama qultu Ustazah Azlina, 'Belajar menguruskan masa. Itu gunanya jadi seorang pelajar.'

Tiba final exam, aku cuba tumpu sehabis daya. Aku uruskan masa sebaik mungkin. Utamakan apa yang penting. Dan, Alhamdulillah. Aku dapat lebih dari apa yang aku sangkakan. Ini jugak berkat doa semua.

***

Result telah memunculkan diri. Itulah perkara kedua yang aku tertunggu-tunggu. 

Ainum : Seram dengan geng Bahasa Arab dan Komunikasi, semua dekan. pergh, kepala jenis scan buku diorang nih. geng BATI, even tak semua orang dekan, tapi pointer hampir dekan. Mabruk alaikum.

Alhamdulillah. Mabrook alaikum. rezeki budak BAKOM. InsyaAllah, next sem, kita dapat dekan ramai-ramai ye.

Aku terkejut juga tengok result aku. Speechless. Tak sangka. rezeki dari Allah. Alhamdulillah. 

'Apabila kamu telah berazam (bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah sukakan golongan yang bertawakal.' [Ali Imran : 159]

Oke, the rest is history. =]

Nurhaziqah.mz
Diploma Bahasa Arab Komunikasi.

                                                                         

No comments:

Post a Comment