Saturday, August 3, 2013

Ilmu Pun Kena Kontemporari.

Ahlan wa sahlan ya Semester III. *ada uslub di situ*

4 minggu. yup, 4 minggu. 4 minggu sudah aku bergelar pelajar Tahun 2, semester 3. Fuhh, macam tak percaya. masa berlalu dengan pantas. Masa ibarat pedang, kalau  kita tak potong dia, dia akan potong kita.

Sem ni aku dapat 6 subjek. 18 jam kredit. setiap subjek, 3 jam kredit. Fuhh, kena belajar betul-betul. semua subjek in arabic, satu je dalam bahasa melayu. boleh tahan panjang nama subjek-subjek aku ambil. Penat nak mengingatnya. Kitorang dah start belajar subjek yang start dengan 'alarabiyyah ......'. subjek ni kitorang belajar untuk menambahkan lagi mustolahat-mustolahat baru. so, memang kena banyak menghafal!

Al-Arabiyyah Al-ijtimaiyyah wa thaqafiyyah - subjek ni Ustazah Azlina yang ajar. memang awesome la. latihan yang diberikan pun dah gaya macam assignment. subjek ni aku belajar pasal masyarakat dan budaya. semua in arabic. dalam kelas ni memang aku kena banyak bercakap. suarakan pendapat, jawab soalan-soalan. semua in arabic. ustazah memang tak bagi cakap melayu dalam kelas beliau.

Asalib Al-Arabiyyah Altawasuliyyah - Ustazah Norillah yang ajar subjek ni. pertama kali belajar dengan ustazah. mula-mula rasa seram, but sebenarnya enjoy je. happy. dalam subjek ni, aku belajar gaya bahasa. macam mana nak ucap terima kasih dalam ayat-ayat yang berlainan, cara minta izin, minta maaf dan banyak lagi.

Al-Arabiiyah AlIdariyyah wa iqtisadiyyah - Belajar subjek ni dengan Ustazah Aida. Ustazah cakap, kelas kitorang sikit sangat student. Tak rasa macam mengajar pun, macam berborak je. hehe. dari sini, aku dapat belajar mustolahat-mustolahat tentang pengurusan dan ekonomi.

Al-Arabiyyah AlSiyahiyyah - Ustazah Sriayuna yang ajar subjek ni. first time kut aku belajar dengan ustazah. best! ni bahasa arab pelancongan. memang enjoy la. minggu pertama belajar subjek ni, kitorang dah rasa macam pergi melancong. osem!

An-Nahw Al-Tatbiqiy II - sekali lagi aku berjumpa dengan Ustazah Azlina. dan sekali lagi aku berjumpa dengan subjek ni. bukan repeat! ni subjek versi ke-2. perlu lulus versi pertama untuk belajar versi kedua. mungkin senang sikit dari versi pertama. dan, aku rasa enjoy la setakat ni.

Teknologi Komunikasi - En Hisyam yang ajar this subjek. ni lah satu-satunya subjek yang aku belajar dalam Bahasa Melayu. setakat ni aku sangat enjoy dengan cara En Hisyam ajar. dalam pengajarannya, terselit motivasi dan nasihat untuk kami semua.

6 subjek je. yup, je. Tapi, 6 subjek yang bukan untuk dipandang sebelah mata. 6 subjek yang buntukan kefokusan aku. 6 subjek yang aku sangat perlu ambil berat. 6 subjek yang aku perlu usaha keras.

Moga Allah bantu aku. Aku perlu redhaNya. Aku perlu redha parents aku. Aku perlu redha murobbi aku. habbluminAllah wa habbluminnas. Hidup aku, bukan hanya perlu tumpu pada belajar sebenarnya. Aku perlu seimbangkan dunia dan akhirat. Aku kejar akhirat, insyaAllah dunia akan kejar aku.

Aku buntukan doa dari kamu, kamu dan kamu. Allahu yubarik fik. Bittaufik wa najah. :)

lagi beberapa hari ramadhan bakal tinggalkan kita. last kelas ustazah Azlina, banyak pesanan yang diberikan. Tekanan itu permainan dalam mencari ilmu. kita kena bersyukur time sikit, dan bersyukur time banyak. kita kena selalu berdoa, moga Allah kuatkan dalaman kita, sebab apa? sebab nanti bila kita jatuh, kita tak salahkan orang lain, kita boleh terima dengan redha. kita kena banyakkan berdoa, ramadhan dah nak berakhir. banyakkan bangun malam dan berdoa. Allah selalu ada untuk dengar doa kita, antara Dia nak perkenankan cepat atau lambat je, Dia dengar permintaan kita.  Fi hifzillah. kullu 'am wa antum bikheir.

No comments:

Post a Comment