Tuesday, August 6, 2013

Apa yang tersimpan dalam hati kau, Dia tahu.


Jujurnya, aku terasa bila kau kutuk dia. Kau tak kenal dia. Kau tak tahu hidup dia macam mana. Aku tahu, walaupun tak banyak. 

Aku terasa bila kau kata dia jahat. Dia kawan aku. Aku tahu dia macam mana. Kau, semua orang pernah buat silap. Aku pernah. Kau pun pernah. Dia pun. Tipulah kalau kata kau tak pernah buat silap. Tapi, siapa kau nak kata dia jahat. Kau tahu ke macam mana dia bersusah payah berusaha untuk berubah. Kau tahu? Sekurang-kurangnya dia berusaha. Sekurangnya dia ada rasa untuk berubah. 

Aku bukan nak bela dia. Tapi, aku tak suka tuduh orang macam-macam sebelum tahu masalah dia. Kita tak tahu masa silam dia macam mana. Tak sepatutnya kata macam-macam kat dia. Kita tak tahu, mungkin masa silam dia akan jadi masa depan kita.

Aku, terima dia seadanya sebagai kawan aku. Aku tak peduli tentang masa silamnya. Aku tahu, semua orang ada peluang untuk berubah. Sedangkan Allah masih terima taubat hambanya. Siapa kita untuk menghukumnya lebih. 

Kita hanya penyeru, bukan penghukum.

Dear awak, nak berubah itu payah. Pedulikan apa yang mereka kata. Asalkan awak dah berusaha untuk berubah. Awak, saya dan Allah tahu. Tahu usaha awak. 

Dear awak, Allah sentiasa tahu rasa hati kita. Ditangan kita ada kunci. Kunci untuk membuka hati kita. Kunci untuk kita berubah ke arah yang lebih baik.

Awak tahu, saya tahu. Paling penting, Dia tahu.

1 comment:

  1. Dalam perjalanan menuju kebaikan,pasti ada ujiannya. Ujian untuk menguatkannya. Niat yang suci,pasti ada cahaya di penghujungnya. InsyaAllah,dipermudahkan :)

    ReplyDelete