Saturday, July 26, 2014

Ujian itu untuk orang yang hebat.



'kita yang perlu sesuaikan diri dengan keadaan, bukan keadaan yang kena ikut kita.'

aku selalu ingat pesan Ustazah Norillah yang satu tu bila rasa tak selesa, rasa macam leceh, cuba pujuk diri, aku kena sesuaikan diri dengan keadaan, sebab keadaan tak akan dapat ikut aku. kalau keadaan boleh ikut aku, nescaya memang tak rasa masalah langsunglah. nak buat sesuatu mesti kena ada hati. so, terima keadaan, fikir positif, kita boleh hadapai dan lakukannya.

orang yang hebat akan diuji dengan kesusahan. pokok yang ditimpa batu akan lebih cepat membesar. pokok kelapa, batangnya akan lebih besar jika ia berada ditepi pantai berbanding di kebun. kenapa? sebab ia kuat menghadapi angin-angin.

macam tu juga diri kita. bila sering ditimpa ujian, lama-lama diri kita akan jadi kuat. kuat menghadapi segala bentuk ujian. aku suka pesan pada diri, bila diri dah lemah, bila diri menyoal kenapa Allah turunkan ujian sebegini, aku akan pesan pada diri, 'Allah tak akan uji aku, kalau aku tak mampu.' 

positif kan diri. benda yang paling penting. kalau asyik fikir negatif, tak maju hidup ni. sebab diri akan rasa macam-macam, something tak kena. 

'apabila kita cintakan seseorang, kita pasti nak bahagiakan dia. cinta tidak semestinya memiliki, jika dia bahagia dengan orang lain, kita redha.' 
-Ustazah Norillah-

untuk buat sesuatu perlu ada pengorbanan. suka atau tidak suka, kita kena rela. baru kita boleh menapak ke hadapan.

untuk buat sesuatu perlu ada hati. baru kita akan redha terima macam mana pun keadaan dan situasi sekeliling kita. baru kita akan berusaha untuk buat yang terbaik, bukan untuk orang lain, untuk diri kita. moga Allah redha dengan setiap langkah yang kita ambil setiap hari.

Allahu musta'an. moga Allah mudahkan urusan aku, kau dan dia.


No comments:

Post a Comment